maanantaina, elokuuta 3

Identiteetti, joka paljastuu sielunetsintämatkalla. Identiteetti joka paljastuu kun avaat sielusi. Tämän hän sanoi. Kysymys: vaikka tämä ei olisikaan mikään temppu, on silti mahdollista että meitä on huijattu. Tämän hän sanoi. Tämä on ekstaasi ja ekstaasi on jotakin muuta, hankalasti selitettävää. Se on kuin hetkellinen tyhjiö, joka rusentaa mielestäsi esiin kaiken mehun. Kaiken sen mitä olen rakastanut.
   Katso tuota saksalaista, kuinka hän raahaa tytärtään perässään niin kuin kauriinvasaa. Minä puhuin hänen kanssaan eilen, hän sanoi omistavansa laivanvarustamon. Hän sanoi myös, että nuorena hän oli kiintynyt samalla luokalla olevan tytön punaiseen pukuun niin paljon, että vieläkin joutuu tolaltaan jos näkee jossakin saman sävyn. Hän sanoi, että pimeässä hän kuulee naurua ja näkee punaisia säikeitä silmiensä verkkokalvoilla. Se tuntui olevan liikaa.
   Mitä teen seuraavaksi, hän kysyi minulta. Eräänä kylmänä sinisenä aamuna hän oli näyttänyt samalta. Kylmän valon jakaessa hänen kasvonsa kahdeksi. Minä olin hetken ajan näkevinäni hänen vanhana miehenä, jonka vasemman silmän peitti otsalle kiedottu liina ja jonka oikeasta silmästä syöksi kirkas säde.
   Mikä kuva, hän kysyi kiinnostuneena. Olin hiljaa. Sitten hän sulki vasemman silmänsä ja sanoi: olet onnekas kun törmäsit minuun. Joku toinen olisi voinut, öh, nuoruuttaan langeta lupauksiin ja, niin, sinä olet kulkenut läpi kaiken, kuinka sen sanoisin, olet tullut lihaksi etkä ole mikään romanssin hopeahaamu. Ainakaan sen tietyn lajin romanssin johon me olemme sotkeutuneet. Se mitä minä olen elämästä nähnyt ei ole näkemisen arvoista.

2 Comments:

Blogger Vesa Haapala said...

Hieno, varsinkin toisesta kappaleesta alkaen! Eka kpl on vielä hieman johdantomainen mutta istuu toisaalta myös tuossa - ehkä vielä abstraktimmaksi, niin perfetto?

8/03/2009 10:16 ip.  
Blogger Juhana Vähänen said...

Joo, hyvä pointti tuosta ensimmäisestä kappaleesta. Sitä pitää vähän, kuinka sen sanoisi, vähän niin kuin riiputtaa, antaa maun tiivistya, antaa sen puristua tai puristaa sitä.

8/04/2009 1:15 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home